Tips om geld te besparen

money-256319_1920

In de zomervakantie ga ik voor de eerste keer alleen op vakantie. Alleen op vakantie betekend ook alles alleen betalen, en als student is dit niet altijd even handig. Daarom heb ik enkele tips verzameld om zoveel mogelijk geld te verzamelen. Voor de eerste keer in heel mijn leven ben ik begonnen met budgetplanning. Dit kwam nooit eerder in mij op omdat ik nog steeds leef onder de vleugels van mijn ouders, dus zij betaalde bijna alles voor mij.

maandelijks bedrag sparen

1. een maandelijks bedrag sparen
Maandelijks krijg ik 40 euro zakgeld dat ik meestal gebruik om spullen te kopen voor mij, openbaar vervoer of eens uit te gaan met vriendinnen. Voor de rest heb ik dit bijna niet nodig want mijn ouders betalen mijn kleren, eten en telefoonrekening. Dus dit is een heel geluk dat ik mag ondervinden. Van die 40 euro stort ik de eerste dag van elke maand 20 euro rechtstreeks naar mijn spaarrekening, dit staat dus vast en hier kom ik niet aan. Als ik dit over een jaartermijn zou doen heb ik op het einde van het jaar 240 euro verzameld. Op het einde van de maand kijk ik hoeveel er nog op mijn zichtrekening staat en dit stort ik ook rechtstreeks op mijn spaarrekening. Er staat dus max 20 euro op mijn zichtrekening. Dit geld gebruik ik dan echt in noodgevallen of het openbaar vervoer.

2. Laat onnodige dingen vallen
We hebben vaak dat we denken: “dat heb ik echt nodig!” en dan belandt het in de winkelkar maar iets later hebben we er spijt van. Daarom is het belangrijk om je de vraag te stellen heb ik dit echt nodig? Wanneer je twijfelt op deze vraag moet je het laten liggen. Als je het dan ooit echt nodig zou hebben, kan je het nog altijd gaan halen in de winkel.

3. Verkoop oude spullen
Heb je spullen liggen die je eigenlijk niet meer gebruikt maar die nog in een goede staat zijn? verkoop deze dan via een 2dehandssite. Voor jou kan het misschien onnodig lijken, maar iemand anders kan het misschien wel goed gebruiken! En het is een extra zakcentje voor jou!

4. Ga babysitten
Sinds kort staan er 2 babysitapps op mijn gsm (sitterfix en babysitters). Dit is heel handig want er zijn soms avonden dat ik thuis zit te niksen terwijl er mensen zijn die een babysit zoeken. Ik vind het enorm leuk om te passen op kindjes en je krijgt er een kleine vergoeding bij! Dit is dus een win win situatie.

2 gedachtes over “Tips om geld te besparen

  1. Bibiane zegt:

    Vakantiejob doen he! Je wordt 18 en vakantiejobs staan goed op je cv. In mijn vorige job moest ik soms mensen aannemen (tijdelijke krachten bv) en een vakantiejob laat zien dat je gemotiveerd bent.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

