let’s talk about sleep!

muurtekst_slaap_zacht

Het zal jullie waarschijnlijk niet verbazen als ik zeg dat de meerderheid van de bevolking lijdt aan een slaaptekort.
Hier kan ik persoonlijk ook goed over mee praten.
Ik ben iemand die ’s Morgens niet goed uit haar bed kan maar ’s Avonds heb ik dan weer problemen om te gaan slapen.
Wanneer ik dan eindelijk in mijn bed ben ,lig ik nog zeker 1 uur na te denken over van alles.
En dit is de reden dat ik door de week vaak uitgeput ben en dat school ook zwaar aan voelt.
Tegen het zevende lesuur ben ik echt doodop.
Dan is de vraag nog:”wat kan ik er aan doen?”

Het heeft namelijk allemaal te maken met onze slaapcyclus.
De slaapcyclus bestaat uit 5 periodes van 90-120 min die we slapen op een nacht.
Wanneer we ontwaken midden in een slaapcyclus gaan we ons heel moe voelen en dat kan lijden tot lastig gedrag.
Daardoor zijn er bepaalde momenten wanneer je het best in je bed gaat, dit hangt af van de leeftijd.
De aangeraden slaapuren:
baby’s: 14 à 15 uur/nacht
kind (4-12 jaar): 11 uur/nacht
puber (13-18 jaar): 8 uur/nacht
volwassene (18+): 6 à 8 uur/ nacht

enkele tips om beter te kunnen slapen:

1. geen technologie 1 uur voor het slapen gaan
Dit is zeker van toepassing bij “de pubers” of de 13-18 jarige.
Wanneer je in de puberteit zit wordt er veel later melatonine afgescheiden, dit is een stof die de slaap bevordert.
Hierdoor komt het dat wij lang kunnen wakker blijven zonder dat we ons echt moe voelen.
Door geen technologie te gebruiken 1 uur voor het slapen gaan, moeten onze hersenen niet meer echt actief nog bezig zijn en hierdoor worden we sneller moe.
Neem nog eens een goed boek uit de kast, dit helpt heel goed om beter te kunnen slapen.

2. vermijd frisdrank voor het slapen gaan
Zoals iedereen wel weet zit er suiker in frisdrank, en suiker zorgt er net voor dat je veel actiever wordt.
Dus dit is zeker geen goede combinatie voor het slapen gaan.
Je kan misschien ipv ’s avonds frisdrank te drinken eens een lekker glas water drinken.

3. Luister muziek
Geen rock muziek of andere harde muziek maar zachte en rustgevende muziek.
Instrumentale liedjes scoren ook heel goed voor het slapen gaan en natuurgeluiden.
Dat laatste klinkt heel saai maar valt best wel mee hoor.
Goed om bij weg te dromen 😉

4. Ga op bepaalde tijdstippen slapen
Creëer een slaap-waakpatroon.
Dit betekend dat je op hetzelfde tijdstip gaat slapen, het maakt niet uit of het in de week of in het weekend is.
Blijf deze routine altijd behouden en je zult merken dat je beter gaat slapen.

5. Blijf niet piekeren
We hebben het altijd wel eens voor dat je net gaat slapen en dat je niet kunt slapen door verschillende gedachten.
Wanneer je langer dan 20 minuten wakker lig ga je beter even uit je bed om iets anders te doen.
Als je je dan weer moe voelt kruip dan weer in je bed.

Zo ik hoop dat dit wat nuttig was en ik wens jullie fijne nachten toe!!
groetjes, Lana xxx

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s